REGERINGEN STYRKER ERHVERVSLIVET
I JUNI 2024 BLEV REGERINGENS PLAN FOR FREMMELSE AF IVÆRKSÆTTERI FREMLAGT. DESUDEN INDGIK ET POLITISK FLERTAL EN AFTALE OM STYRKELSE AF ERHVERVSLIVET. PROJEKTERNE SKAL STYRKE OG SIKRE ET SUNDT ERHVERVSLIV FRA IVÆRKSÆTTELSE TIL GENERATIONSSKIFTE
Med planen "Et iværksætterland i verdensklasse" og den politiske aftale "Et stærkere erhvervsliv" har regeringen og politiske partier i juni 2024 fremlagt forslag til en rækkeinitiativer til at skabe rammerne for, at erhvervslivet har de rigtige forudsætninger for at udvikle sig. Initiativerne forventes at få stor betydning for investorer, iværksættere og familieejede virksomheder. Nedenfor gennemgås visse af de væsentligste nyskabelser.
Realisationsbeskatning af selskabers nynoterede porteføljeaktier
Regeringen lægger i sit lovforslag op til, at det skal være muligt for selskaber at tilvælge realisationsbeskatning fornynoterede porteføljeaktier i en periode på op til 7 år. Muligheden gælder bådefor aktier købt før og efter børsnoteringen; sker der tilvalg, kan denne beslutning ikke fortrydes. Ved udløbet af 7-års perioden vil urealiserede gevinster bliver beskattet efter lagerprincippet.
Hensigten med forslaget er at øge det skattemæssige incitament for selskaber til at investere i nyligt noterede selskaber. Det skal således være attraktivt for virksomheder at investere i iværksætter- eller vækstselskaber, der ofte har svært ved at rejse den fornødne kapital.
Derudover er hensigten at gøre op med beskatning efter lagerprincippet for porteføljeaktier (dvs. hvor selskabet har mindre end10 % ejerskab i porteføljeselskabet) i nyligt noterede selskaber, der efter den nuværende ordning i mange tilfælde anses for uhensigtsmæssig.
Ophævelse af udbyttebeskatning på selskabers udbytter fra unoterede porteføljeaktier
Det foreslås desuden, at udbyttebeskatningen af skattefri porteføljeaktier (dvs. ikke-børsnoteret ejerskab på mindre end 10 %)afskaffes.
I dag beskattes aktieavancer (salg/afståelse) og udbytter (udloddet fra selskabet) fra porteføljeaktier asymmetrisk, idet aktieavancer er skattefri, imens udbytter beskattes med 15,4 %. Konsekvensen af regeringens forslag vil være, at udlodninger/gevinster fra/på unoterede porteføljeaktier vil være skattefri – uanset om de kvalificeres som udbytte eller avance.
Skattefriheden vil som udgangspunkt gælde både fordanske og udenlandske selskaber henholdsvis investorer, og udenlandske investorer vil således heller ikke som udgangspunkt skulle betale udbytteskat af de nævnte aktietyper.
Hensigten er, som med forslaget om at kunne tilvælge realisationsbeskatning for nynoterede porteføljeaktier, at give danske og udenlandske selskaber et skattemæssigt incitament til at foretageporteføljeinvesteringer i unoterede selskaber, der igen vil forøge muligheden for tilførsel af kapital til unoterede selskaber.
En nemmere exit for nøglemedarbejdere
Asymmetrien mellem beskatningen af aktieavance og udbytte har historisk gjort det muligt for skatteydere at ”konvertere” skattepligtige udbytter til aktieavancer og dermed omgå udbytteskatten på 15,4 %.Tidligere regeringer har forsøgt at stoppe denne omgåelse ved indførelse af en række meget komplicerede værnsregler, herunder bl.a. ’mellemholdingreglen’ og den blandt skatterådgivere særligt berygtede § 2 D i selskabsskatteloven.
Særligt § 2 D har medvirket til uforudsigelige skattevirkninger for nøglemedarbejdere i exit-scenarier, hvor køber kræver, at nøglemedarbejderne fortsat skal være tilknyttet selskabet. I sådanne situationer afhænger nøglemedarbejderens skattemæssige situation af omstændigheder, som er helt uforudsigelige for nøglemedarbejderen, fx om køberens holdingselskab er nystiftet, eller om det ejer andre selskaber.
Med regeringens forslag vil beskatningen af sådanne nøglemedarbejdere ikke længere afhængige af tilfældige omstændigheder i købers struktur og blandt nøglemedarbejderne.
Forsøgs- og forskningsudgifter: Udvidelse af skattekreditordningen og ’superfradraget’
I dag kan udviklingsselskaber med ’superfradraget’ fradrage deres forsøgs- og forskningsudgifter med 108 % (og fra 2026 med 110 %),ligesom udviklingsselskaber – hvis de har underskud – kan få udbetalt skatteværdien af udgifterne efter skattekreditordningen.
Regeringen foreslår i forhold til superfradraget, at fradragsprocenten forhøjes til 120 % for indkomståret 2028. Dette vil ske ved en indfasning på 114 % for indkomståret 2026 og 116 % for indkomståret2027.
Under skattekreditordningen kan der højst bliveudbetalt skatteværdien (22 %) af udgifterne op til 25 mio. kr.; regeringen foreslår dette hævet til 35 mio. kr. fra og med 2027.
Hvad der anses som forsøgs- og udviklingsvirksomhed afgrænses på samme måde som forsøgs- og forskningsvirksomhed i ligningsloven §8 B og afskrivningsloven § 6, stk. 1, nr. 3. Afgrænsningen heraf ændres eller præciseres ikke. Dette havde ellers været kærkomment, da afgrænsningen i praksis er svær at fastlægge i en skattesag, hvor skatteyder normalvis er nødsaget til at indhente syn og skøn. Nielsen Nørager har tidligere udgivet et nyhedsbrev herom, som du kan læse her.
Retskrav på værdiansættelse ved generationsskifte efter skematisk model
I dag anvendes ”handelsværdien” for en virksomhed ved fastsættelse af bo- og gaveafgiften, hvilket er en uforudsigelig størrelse for selskaber, som ikke er børsnoterede.
Med lovforslaget foreslås det, at familieejede virksomheder skal have et retskrav på at få opgjort virksomhedens værdi efter en skematiskmetode, for at give tryghed og forudberegnelighed med hensyn til værdiansættelsen af en virksomhed i forbindelse med et generationsskifte.
Det fremgår af lovforslaget, at den nye skematiske værdiansættelsesmetode forudsættes at erstatte de gældende aktie- og goodwillcirkulærer. Skatteforvaltningen vil efter vedtagelsen af lovforslaget udsende et styresignal om ophævelse af aktie- og goodwillcirkulærerne.
Det skal i relation hertil yderligere bemærkes, at retskravet på en skematisk opgørelse over virksomhedens værdi ikke kan anvendesved opgørelsen til brug for avancebeskatning, og at det derfor er væsentligt, at familievirksomheder – som hidtil – grundigt overvejer den rettegenerationsskiftemodel, fx ved at følge successionsreglerne i aktieavancebeskatningsloven.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af virksomheder til nærtstående fra 15 % til 10 %, et andet af de fremsatte initiativer.
Retskravet på skematisk værdiansættelse foreslås implementeret med virkning pr. 1. oktober 2024.
Mulighed for skattemæssig succession ved overdragelse af virksomheder, der udlejer fastejendom
Med lovforslaget ønskes en nemmere adgang for at overdrage virksomheder, der driver virksomhed med udlejning af fast ejendom, medskattemæssig succession.
Ved skattemæssig succession forstås en overdragelse, hvor der ikke sker avancebeskatning, men hvor modtageren derimod indtræder i overdragerens skattemæssige stilling, og hvor beskatning som udgangspunkt udskydes til det tidspunkt, hvor modtageren afstår virksomheden.
Et almindeligt krav for overdragelse med skattemæssigsuccession er, at virksomheden er "aktiv" (som i modsætning tilpassiv) og dermed ikke en ”pengetank”. En virksomhed anses typisk for passiv, når mindst 50 % af virksomhedens indtægter eller aktiver vedrører passivkapitalanbringelse som fx fast ejendom, kontanter, værdipapirer eller lignende.
Med regeringens forslag skal aktiv virksomhed medudlejning af fast ejendom ikke længere betragtes som passiv kapitalanbringelse i relation til reglerne om overdragelse med succession, dog forudsat, at vissekriterier er opfyldt.
Der stilles i første omgang krav til, at den fasteejendom ikke tjener til ejerens ellers dennes husstands bolig.
Derudover stilles der krav om, at familien har bestemmende indflydelse over udlejningsvirksomheden. Overdrageren skal således have kontrol med virksomheden. Som et øvrigt krav må driften - indgåelse af lejeaftaler og andre væsentlige aftaler - ikke overlades til en uafhængigtredjemand. Endelig stilles der krav om, at de(n) pågældende ejendom(me) har været ejet af virksomheden i over 1 år og i denne periode har været aktivt udlejet.
Muligheden for overdragelse af ejendomsselskaber med skattemæssig succession foreslås implementeret med virkning pr. 1. januar 2025.
Vi står naturligvis til rådighed, såfremt der er spørgsmål til lovforslagene og de muligheder, de kan give for din virksomhed.